KÍNAI ÖSSZEFOGLALÓ------------>
Szakadó eső fogadta a Kínai Nagydíjra készülő versenyzőket, és csak a
Safety car mögül rajtolhatott el a mezőny. A szakadó eső miatt hatalmas
esélyt jósoltak az esőmenő Vettelnek.
8 kört tettek meg a biztonsági
autó mögött, mely során Massa, Sutil (aki, majdnem nekiment Piquet-nek)
és Raikonnen vette szélesre ugyanazt a kanyart a pályán álló nagy
mennyiségű víz miatt. Majd box-kiállásokkal próbáltak taktikázni a
csapatok. Az 5. körben Nico Rosberg jött ki először, majd a legkevesebb
benzinnel induló Alonso-t tankolták fel. A 8. körben végül visszahívták
a Safety car-t és elkezdődhetett a verseny. Az élen nem történt semmi
változás. Lewis Hamilton pillanatai következtek ezután, Raikonnen-t
majd Trulli-t is megelőzte a brit. Ám nagyon sokat kockáztatott, az
esős körülmények miatt az egyik kanyarban megpördült és csak Kovalainen
mögé a 10. helyre tudott visszajönni. Az újonc Buemi szintén kiválóan
ment ő is megelőzte az autójára panaszkodó Ferraris, Kimi-t valamint a
Toyotás Jarno Trulli-t és az 5. helyen találta magát.
Eközben
Vettel az élről kijött a boxba tankolni és a 3. helyre jött vissza.
Később a Kubica – Trulli páros borzolta a kedélyeket, Kubica hátulról
felöklelte Trulli-t mely során az olasz autójának hátulja teljesen
összetört és kiállni kényszerült. Lemásolva a tavaly Montrealban
történteket, ahol emlékezhetünk, hogy Kubica BMW-je valósággal átrepült
a Toyota felett.
Ismét jöhetett a pályára a biztonsági autó (a 18.
körben.) Jenson Button-Brawn Mercedes-ét rögtön feltankolták a boxban,
míg eközben Buemi koccant össze Sebastian Vettel-el de semmilyen
komolyabb következménye nem lett az ütközésnek mindketten folytathatták
a versenyt a Safety car mögött.
A 20. körben Massa Ferrarija
megadta magát így 3. futamán maradt pont nélkül a brazil pilóta. A 22.
körre összetakarították a romokat és visszahívták a biztonsági autót,
folytatódott a Sanghaj-i futam.
A verseny felénél tehát Vettel,
Webber, Button, Hamilton, Kovalainen, Barrichello, Buemi, Alonso volt
az első nyolc sorrendje. Buemi szenzációsan tartotta Alonsót, így a
következő körökre maradt ez a sorrend. Ezután Piquet amortizálta le a
Renault-t ám sikerült visszajönnie a versenybe, nem így Nakajima-nak
aki feladta a küzdelmet.
Nagyon nagy csatát vívott a Webber –
Button páros, mely sorozatos oda-vissza előzéseket, követően Mark
Webber jött ki győztesen.
Következtek az utolsó box-kiállások
amellyel, Barrichello nyert nagyot és újra 4. lett. Rosberg
próbálkozott intermediate gumival, ami nem vált be a Williams-es
versenyzőnek.
Érdemes még megemlíteni a Force Indiával versenyző
Adrian Sutil-t, aki parádésan vezetett és 7. helyen is volt, ám végül
összetörte az autóját (műszaki hiba miatt). Ezért sárga zászlós
korlátozás következett de ez már nem befolyásolta a történéseket.
Így
a Forma1 története során először kettős Red Bull-Renault győzelem
született. Az ifjú német Vettel karrierje második győzelmét érte el.
Csapattársa Webber 2. lett. A 3. helyen az összetettben vezető Button
futott be. Elégedett lehet a Mclaren is mivel 5-6 helyet szerezte meg
Kovalainen és Hamilton. Raikonnen a 10. helyen zárta a versenyt
továbbra is csalódást okozva ezzel a népes Ferrari rajongótábornak.
A verseny végeredménye:
Kínai Nagydíj, verseny:
1. Vettel Red Bull-Renault (B) 1h57:43.485
2. Webber Red Bull-Renault (B) + 10.970
3. Button Brawn GP-Mercedes (B) + 44.975
4. Barrichello Brawn GP-Mercedes (B) + 1:03.704
5. Kovalainen McLaren-Mercedes (B) + 1:05.102
6. Hamilton McLaren-Mercedes (B) + 1:11.866
7. Glock Toyota (B) + 1:14.476
8. Buemi Toro Rosso-Ferrari (B) + 1:16.439
9. Alonso Renault (B) + 1:24.309
10. Heidfeld BMW Sauber (B) + 1:31.750
11. Bourdais Toro Rosso-Ferrari (B) + 1:34.156
12. Raikkonen Ferrari (B) + 1:35.834
13. Kubica BMW Sauber (B) + 1:46.853
14. Fisichella Force India-Mercedes (B) + 1 kör
15. Rosberg Williams-Toyota (B) + 1 kör
16. Piquet Renault (B) + 2 kör
Leggyorsabb kör: Barrichello, 1:52.592
Kiesők:
Sutil Force India-Mercedes (B) 51
Nakajima Williams-Toyota (B) 44
Massa Ferrari (B) 23
Trulli Toyota (B) 19
By: Arrows (f1-bolt)
A Kínai Nagydíj időmérő edzését a Red Bull-Renault csapatában versenyző német Sebastian Vettel nyerte meg, míg nagy meglepetésre a 2.helyet, Alonso szerezte, a szintén Red Bullos Webber pedig lett a 3. Az eddig remeklő Brawn Mercedesek a 4-5 helyet szerezték meg. Raikonnen 8. Hamilton 9. lett.
A legnagyobb meglepetést a lengyel Robert Kubica kiesése jelentette már az első szakaszban illetve Massa nem fért be az első 10-be.
nov. 28
Mark Webber már lábadozik a balesete után, melyet egy általa szervezett jótékonysági teljesítménytúrán szenvedett el.
A Red Bull-csapat versenyzőjének a korai híradások szerint a keze és a lába is eltört, majd később kiderült, a kezén mindössze zúzódásokat szenvedett. Melyet az alapos orvosi vizsgálatok után jelentettek be.
A Mark Webber Pure Tasmania Challange elnevezésű jótékonysági viadalon a résztvevőknek 250 kilométert kell megtenniük kerékpáron, kajakkal és gyalog. Mark éppen kerékpárral haladt mikor Port Arhtur közelében frontálisan ütközött egy autóval. Rögtön helikopterrel kórházba szállították, ahol meg is műtötték.
„Mark a történtekhez képest szerencsére jó hangulatban van,
és már túljutott az operáción is. Legalább három napot, de legfeljebb egy hetet
tölt majd a kórházban, és ha már olyan állapotba kerül, hogy repülhet, azonnal
visszatér Európába” – mondta Geoff Donohue, a jótékonysági célokat szolgáló
teljesítménytúra versenyigazgatója.
A 32 éves Forma 1-es pilóta bízik benne hogy nem lesz kénytelen kihagyni
csapata első hivatalos tesztjét melyet februárban tartanak. A Red Bull csapat
versenyzője nyilatkozata szerint: „Az a célom, hogy az év első tesztjén ott
legyek! Ha még 1 hetet vagy 10 napot ki kell hagynom azt is kibírom”
nov 19.
Kollektív tesztelés vette kezdetét Barcelonában, melyen a radikálisan megváltozott, keskeny hátsószárnyakkal felszerelt autók jelentek meg, amelyek a jővő évi karosszériát is tesztelték.
A Williams-ek és a Sauberek is új külsővel valamint aerodinamikai elemekkel jöttek ki a tesztre. McLaren tesztpilótája Pedro de
„Könnyebb lesz az előzés, de ha a szurkolók azt
hiszik, hogy nagy változásokra lehet számítani, akkor tévednek. Ettől még nem
lesz a Formula–1-ből Moto GP… Jó irányba mutatnak a változások, de nehézségeket
is okoznak: sok a módosítás, és kevesebb lesz a lehetőség a tesztelésre. Nem
lesz idő minden új fejlesztést letesztelni, és ez nagyon érdekes lehet” – nyilatkozta De
Az új fejlesztések közül az energia-újrahasznosító
KERS (Kinetic Energy Recovery System) bevezetése De
„Még csak tanuljuk az új rendszert, nagyon sok beállítást kell módosítanunk a
KERS miatt. Be kell illesztenünk a rendszerünkbe, és jól be kell állítanunk –
pont ebben rejlik a legnagyobb nehézség” – mondta
1. Szato |
Toro Rosso-Ferrari |
1:20.763 |
121 |
2. Buemi |
Toro Rosso-Ferrari |
1:21.071 |
117 |
3. Wurz |
Honda |
1:21.198 |
77 |
4. de la Rosa |
McLaren-Mercedes |
1:21.417 |
65 |
5. Badoer |
Ferrari |
1:22.038 |
93 |
6. Paffett |
McLaren-Mercedes |
1:22.235 |
47 |
7. Kubica |
BMW-Sauber |
1:22.341 |
56 |
8. Loeb |
Red Bull-Renault |
1:22.503 |
82 |
9. Piquet |
Renault |
1:22.560 |
80 |
10. Klien |
BMW-Sauber |
1:22.883 |
53 |
11. Hulkenberg |
Williams-Toyota |
1:23.467 |
116 |
12. Liuzzi |
Force India-Ferrari |
1:23.794 |
86 |
13. Sutil |
Force India-Ferrari |
1:23.832 |
88 |
14. Gené |
Ferrari |
1:24.117 |
32 |
15. Bruno Senna |
Honda |
1:24.343 |
39 |
16. van der Garde |
Renault |
1:24.908 |
27 |
17. di Grassi |
Honda |
1:25.512 |
48 |
nov. 14.
Változik a biztonsági autós szabály a Forma1-ben.
Jövő évben nem fog bezárni a bokszutca amikor Bernd Maylander a pályára hajt.
A
biztonsági autós fázisban sebesség korlátozás lép életbe, hogy
elkerülhető legyen a pilóták őrült tempóban való behajtása a boksz
utcába.
Hamilton a világbajnok, Massa a hős!
Drámai körülmények között nyerte meg a világbajnokságot a hétvégén Lewis Hamilton. Amikor Felipe Massa futamgyőztesként átszelte a célvonalat még ő volt a világbajnok, aztán Timo Glock lelassult az addig hatodik helyen araszoló Hamilton előtt - így mégis a brit lett a világbajnok. A fináléról természetesen nem hiányozhattak a feleségek, barátnők sem!
A 2008-as Forma-1-es idény bajnoki fináléja számos országban rekordnézettséget ért el, Hamilton és Massa végső összecsapására mindenki kíváncsi volt.
A vasárnapi szezonzáró, a Brazil Nagydíj több országban is Forma-1-es nézettségi rekordokat döntött. Massa és Hamilton küzdelme milliókat vonzott mindenütt.
A francia TF1 jelentése szerint több mint ötmillióan nézték a futamközvetítését, ami 25 százalékos nézettséget jelent, de az utolsó körökre egészen 8 millió fölé emelkedett a nézőszám.
A német RTL közvetítésére 8,8 millió ember volt kíváncsi, ez 31,5 százalékos arányt jelent, a nézőcsúcs pedig a leintés után következett be, amikor összesen 9,46 millióan figyelték a dobogón és az interjúszobában zajló eseményeket.
A brit ITV szívhatja a fogát, ugyanis az F1-es közvetítést jövőre a BBC-nek átadó csatorna nézőszáma vasárnap este átlagosan 9 millió volt, de 42 százalékos nézettséget jelentő 13,1 milliós csúcsot is elérték. Ekkora érdeklődésre azóta nem volt példa, hogy a kereskedelmi csatorna 1997-ben elkezdte az F1-es közvetítéseket. Az új brit világbajnok biztosan jelentősen emeli majd a jövő évi számokat.
A vasárnapi versenynél csak egyetlen sportesemény vonzott több brit tévénézőt, a 2008-as pálma a májusi Bajnokok Ligája-döntő volt, amelyen két angol csapat, a Manchester United és a Chelsea csapott össze - azt 14,6 millióan nézték.
Ross Brawn: A Hondának jövőre el kell érnie a BMW szintjét
A Honda csapatfőnöke, Ross Brawn szerint csapatának előrelépése nem csak azon múlik, hogy ők maguk milyen munkát végeznek, hanem azon is, hogy a többiek hogyan dolgoznak a 2009-es idényre való felkészülés során. Brawn elismerte, ha csak annyira lennének versenyképesek jövőre, mint idén a BMW, akkor már nagyon elégedettek lennének.A japán gárda a 2007-hez hasonlóan 2008-ban is csak vergődött, és pilótái mindössze 14 pontot tudtak összegyűjteni a 18 forduló során, amivel csak a pontot nem szerző Force Indiát előzték meg a tabellán. Igaz, a Honda már a szezon elején úgy határozott, hogy erőforrásainak nagyobbik részét a 2009-es autóra fordítja. Tudniillik jövőre új szabályok kerülnek bevezetésre a sorozatban, amelyektől sokan azt várják, hogy átrendezik majd a jelenlegi erőviszonyokat.
A németeknél Vettel az új Schumacher
Egy Németországban végzett szavazás szerint, melyben 536 Forma-1 rajongó vett részt, Sebastian Vettel bizonyult a 2008-as évad legszimpatikusabb pilótájának. Az ifjú németre a voksolók 29 %-a szavazott, míg a második helyezett Lewis Hamiltonra 16 %-uk. Hamilton szavazótáborát egyébként főleg nők tették ki. A csapatok között azonban még a fentieknél is nagyobb előnnyel nyert a Ferrari. Az olasz gárdára a rajongók 48 %-a voksolt, míg a legnagyobb ellenfél, a McLaren 20 %-t kapott. Az utolsó a sorban a Force India lett, de hozzájuk sajnos nem tudunk százalékot írni, rájuk ugyanis senki sem gondolt.