Szezonzáró Értékelés. -2008. Világbajnoka: Lewis Hamilton, idén egy roppant izgalmas szezont tudhatunk magunk
mögött.
Igazán emlékezetesre sikeredett a 2008-as szezon, tele
volt drámai csatákkal, végletekig kiélezett küzdelemmel, vitatott bírói
döntésekkel. Valamint a Forma 1 történetében először éjszakai futamot is
rendeztek, amelynek végén Hamilton került ki győztesként. De ne ugorjunk
ennyire előre. 2007 után a közvélemény a Ferrari sikerét és Raikonnen
címvédését tartotta valószínűnek és nem is alaptalanul. Ám Alonso távozása után
a Mclaren-nél egy hátvédet szerződtettek Heikki Kovalainen személyében, akitől
a wokingi istálló azt várta, hogy első Mclarenes szezonjában megfelelő segítője
lesz a tavaly az utolsó pillanatban vb-címet elbukó Lewis Hamiltonnak.
Az idénynyitó Ausztrál
Nagydíjon győzelemmel kezdett a Mclaren. Hamilton haladt át elsőként a
célvonalon, míg Raikonnen mindössze 1 pontot szerzett és Massa kiállni
kényszerült, azonban meglepetés volt, hogy Nico Rosberg harmadik helyre hozta be Williams-ét.
Majd következett Sepang, ahol
Raikonnen nyert és ahol csapattársa ismét nullázott. Vagyis Felipe Massa
rendkívül gyengén kezdte a szezont. Bahreinben azonban magára talált Massa ahol
kettős Ferrari siker született és növelte győzelmük jelentőségét, hogy a nagy
vetélytárs Lewis még pontot sem szerzett. Következett Barcelona, ahol szintén
kettős Ferrari sikert láthatott a nagyérdemű, ugyan Hamilton a 3. helyre
behozta a Mercedes-t, de összetettben megelőzte őt a 2 Ferraris.
Monacóban aztán Hamilton visszavágott, Räikkönen
pontot sem szerzett, míg Massa csak harmadik lett, így a brit visszavette a
vezetést a pontversenyben is.
Így az első hat futam alapján a papírformának megfelelően kiemelkedett a 2
élcsapat a mezőnyből és mindhárom versenyző 2-2 győzelmet jegyzett.
Következett a Kanadai
nagydíj, ahol a szezon egyik meglepetésére került sor ugyanis kettős BMW Sauber
győzelem született, valamint a Toyotás Trulli lett a 3. helyezett. Az él menők
botlottak mindössze Felipe szerzett 4 pontot. Ám nemcsak emiatt volt
emlékezetes a futam, hanem a biztonsági autós szabály miatt is. A mezőny nagy
része a bokszban tankolt, de a többiek éppen akkor haladtak el a kijárat előtt,
így a bokszutca végén piros lámpa miatt Kubica és Räikkönen is megállt.
Mögöttük Lewis Hamilton későn eszmélt, és már nem tudott megállni, hátulról
eltalálta Kimi Ferrariját. Mindketten kiestek, így Kubicának valójában már csak
célba kellett érnie. A lengyel a győzelmet megelőző kiegyensúlyozott
teljesítményének köszönhetően összetettben is az élre állt, ami szintén nem kis
elismerés volt a BMW Sauber számára.
Franciaországban azonban
megszületett a szezonbeli harmadik kettős Ferrari győzelem. Massa nyert,
Raikonnen a második lett. Nagy vetélytársuk Hamilton 10 rajthelyes büntetést
kapott ( a Montrealban történtek miatt) és nem szerzett pontot. Silverstone-ban
azonban megmutatta mennyire jó esőben és a hazai futamán, óriási fölénnyel
nyert, több mint 1 perccel a második Heidfeld előtt! Raikonnen-ék csak
szenvedtek, csúszkáltak ennek köszönhetően Kimi 4. lett Massa nem szerzett
pontot sőt 2 kört kapott a hibátlanul vezető brittől. Így az összetettben is
újra ő volt az első. Németországban is növelte az előnyét ugyanis ott is
bezsebelte a 10 pontot.
A Hungaroringen viszont Massa
megállíthatatlan volt, ám az olaszok legnagyobb bánatára 3körrel a vége előtt
elfüstölt a Ferrari motorja és pont nélkül ment haza. A győzelem Kovalainen
ölébe hullott ezzel belépett a F1-es futamot nyert pilóták közé. A másik
Mclarenes bal első defekt miatt mindössze 5. lett. Kimi Raikonnen 3.
Az évad 12. futamát az Európa
Nagydíjat, Valencia teherkikötőjénél rendezték, ahol Massa nyert egy viszonylag
sima és eseménytelen futamon. Szintén a brazil örülhetett Spa –
Francorchamps-ban ám nem ő futott be elsőként. 2 körrel a futam vége előtt
leszakadt az ég és az első helyért Hamilton és Raikonnen csatázott és a brit
előzést hajtott végre és hogy elkerülje az összeütközést levágta a sikánt és az
élre került viszont visszaengedte Raikonnen ám utána rögtön előzött melyet
később a versenybíróság szabálytalannak ítélt meg és így 25 másodpercet kapott
Hamilton így csak 3. lett hivatalosan. Mclaren persze megpróbált fellebbezni de
ezt elutasították. Ez elég nagy port kavart és a közvélemény rendkívül
megosztott volt. Raikonnen a nagy rohanásban eldobta Ferrari-at és ezzel nagyon
messze került a címvédéstől.
Monza-ban óriási meglepetésre
Sebastian Vettel megnyerte az olasz nagydíjat a Toro Rosso-val. Az időmérőn és
az esős versenyen is jól ment a fiatal német és megérdemelten nyerte meg a
futamot. Eközben nagyok csak vergődtek, Raikonnen 9., Massa 6. Hamilton a 7.
helyen zártak.
Ebben az időszakban erősödtek a középcsapatok,
bizonyítja ezt hogy elkezdett a Renault is felzárkózni Fernandó Alonso révén. A
spanyol győzőtt Szingapúrban az első éjszakai versenyen itt még azonban
szerencséje volt ám Fuji-ban már megérdemelt győzelem volt. Japánban Raikonnnen
matematikailag is elbukta a vb-címet, igaz 3. lett de ez kevés volt. Hamilton
nem szerzett ponton míg Massa hetedik lett, ám itt jegyezném meg hogy furcsa
versenybírói döntések születtek.
Így érkeztünk el az utolsó 2
versenyhez. A bajnoki címért folyó küzdelemben hárman álltak még versenyben:
Hamilton, Massa, és Kubicának is volt matematikai esélye a vb- címre.
Sanghajban Hamilton hibátlanul vezetett és megnyerte a kínai nagydíjat. Így a
helyzet a tavalyihoz volt hasonló Lewis 7 ponttal vezetett vagyis legalább 4
pontot kellett szereznie Brazilíában. Sao Pauloban megtörtént a dráma és
Hamilton az utolsó métereken megszerezte a bajnoki címet és Massa egyúttal
tragikus hőssé vált, hazai pályán nyert de ez kevésnek bizonyult. A konstruktőri világbajnokságot végül a Ferrari nyerte meg. Hamilton pedig minden idők legfiatalabb világbajnoka lett.